Plantejament
L’ajuntament ha pagat a alguns treballadors uns endarreriments del 2,5% corresponents a l’exercici 2025. A uns treballadors se’ls han abonat el febrer del 2026 i a d’altres el maig del 2026. Entenc que els primers els han de declarar ara en la renda del 2025 i que els del maig poden declarar-los en la renda del 2025 o en la del 2026, segons indica la Nota de l’AEAT.
La meva pregunta es refereix al pagador, en aquest cas l’ajuntament, que ha realitzat els pagaments al febrer i maig de 2026. En quina declaració model 111 els ha d’incloure?
Els treballadors als quals se’ls ha pagat al febrer ens demanen un certificat de retencions addicional per a la renda del 2025. Però si l’ajuntament declara aquests endarreriments el febrer del 2026, aquest certificat es generarà quan es presenti el model 190 del 2026, és a dir, el gener del 2027. Què s’ha de lliurar ara al treballador per part de l’empresa?
Resposta
D’acord amb el que preveu l’article 14.1.a) de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni -LIRPF- els rendiments del treball i del capital s’haurà d’imputar al període impositiu en què siguin exigibles pel seu perceptor, disposant l’ art. 14.2.b) LIRPF que:
«Quan per circumstàncies justificades no imputables al contribuent, els rendiments derivats del treball es percebin en períodes impositius diferents a aquells en què van ser exigibles, s’ imputaran a aquests, practicant-se, en el seu cas, autoliquidació complementària, sense sanció ni interessos de demora ni cap recàrrec. Quan concorrin les circumstàncies previstes en el paràgraf a) anterior, els rendiments es consideraran exigibles en el període impositiu en què la resolució judicial adquireixi fermesa.
L’ autoliquidació es presentarà en el termini que hi ha entre la data en què es perceben i el final de l’ immediat termini de declaracions per l’ impost.»
Per determinar el període impositiu en què les quantitats abonades van ser exigibles hem d’acudir al que disposa l’article 3.1 del RD llei 14/2025, de 2 de desembre, pel qual s’ aproven mesures urgents en matèria de retribucions en l’ àmbit del sector públic, l’ apartat primer del qual disposa:
«Les Administracions públiques establiran el calendari d’ abonament dels imports i endarreriments corresponents a l’ exercici 2025, en el marc corresponent de la negociació sindical de cada àmbit d’ administració. Aquest abonament es podrà distribuir durant els exercicis 2026, 2027 i 2028 o fer-se efectiu en el mes de desembre de 2025.»
En canvi, i segons disposa l’article 3.2 del RD llei 14/2025:
«En el sector públic estatal, en canvi, i segons disposa l’apartat segon, l’increment corresponent a 2025 s’haurà de fer efectiu en el mes de desembre de 2025, abonant-se com a endarreriments els imports corresponents des del mes de gener de 2025.»
Per tant, s’ haurà d’ estar al calendari d’ abonament aprovat per l’ ajuntament per determinar l’ exigibilitat i consegüent imputació temporal de les quantitats abonades en concepte d’ endarreriments, entenent que a falta d’ aprovació d’ un calendari específic s’ hauran d’ entendre exigibles el desembre de 2025.
En aquest cas, d’acord amb l’article 78.1 del RD 439/2007, de 30 de març, pel qual s’aprova el Reglament de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques -RIRPF-, l’obligació de practicar retencions i ingressos a compte neix en el moment en què se satisfan o abonin les rendes, operant sota un criteri estricte de caixa per a l’entitat retenidora. Per tant, atès que l’ ajuntament no va realitzar cap desemborsament per aquest concepte durant l’ exercici natural de 2025, no resulta viable modificar ni rectificar les autoliquidacions del model 111 presentades en aquest any.
L’ajuntament haurà d’incloure doncs les retencions practicades sobre aquests endarreriments exclusivament en les declaracions periòdiques corresponents al període en què efectivament es van realitzar els pagaments corresponents a l’exercici 2026, havent-se de declarar com a tals endarreriments de 2025 en el model 190 corresponent a l’exercici 2026.
Els perceptors d’ aquests increments retributius els declararan, segons la data en què els haguessin cobrat efectivament. Si els endarreriments es perceben pel treballador entre l’ 1 de gener de 2026 i el 7 d’ abril de 2026, és a dir, abans de l’ inici del termini de presentació de les declaracions de l’ IRPF de 2025, s’ han d’ incloure en la pròpia autoliquidació de 2025.
En aquest cas, caldrà que l’ ajuntament informi els treballadors afectats dels imports corresponents als endarreriments que han d’ incloure en la seva declaració de Renda 2025, advertint-los que hauran d’afegir-ho a la seva declaració, modificant la casella 03 de rendiments del treball del model de Renda 2025.
Si els endarreriments corresponents al 2025 es van pagar a partir del 8 d’abril de 2026 el treballador pot incloure’ls en la declaració d’IRPF 2025, si no l’ha presentat encara, o si ja l’hagués presentat, haurà de presentar una autoliquidació rectificativa de la Renda del 2025 ja presentada.
Conclusions
1a. Les retencions corresponents als endarreriments del 2025 satisfets el 2026 s’han de declarar per l’ajuntament en els models 111 del període en què es produeixi efectivament el pagament, atès que l’obligació de retenir neix en el moment de l’abonament de les rendes. En conseqüència, aquests imports s’ hauran d’ incloure així mateix en el model 190 corresponent a l’ exercici 2026, identificats com a endarreriments imputables a exercicis anteriors.
2a. La imputació dels endarreriments en l’ IRPF del treballador i la declaració de les retencions pel pagador obeeixen a regles diferents. Mentre el treballador pot haver d’imputar les quantitats a l’exercici 2025 per aplicació de les regles especials d’imputació temporal de la LIRPF, l’ajuntament ha de declarar les retencions en l’exercici 2026, quan es van realitzar els pagaments.
Font: El Dret Local





