Plantejament
En aquesta corporació la gestió i recaptació de la taxa d’escombraries es venia realitzant de la següent forma: la concessionària de l’aigua confeccionava el padró trimestral de l’aigua i escombraries (així ho permetia l’ordenança), ho remetia a la tresoreria municipal, que preparava l’expedient per a la seva aprovació per la junta de govern i es notificava a la concessionària, qui s’encarregava de la recaptació en voluntària i posteriorment realitzava el corresponent ingrés per la taxa d’escombraries a l’ajuntament. Finalment, la recaptació en via executiva de la taxa d’escombraries la realitza directament la tresoreria municipal.
Per tresoreria s’ha volgut modificar aquesta situació aprofitant els canvis introduïts per la nova llei de residus de manera que s’ha actualitzat i incrementat la taxa d’escombraries (adaptant-la a la nova normativa i incloent el tractament de residus) i s’ha establert que sigui directament l’ajuntament qui confeccioni el padró de la taxa de residus i s’encarregui de la recaptació tant en voluntària com executiva. Sense intermediaris com la concessionària.
Estem preparant l’aplicació informàtica perquè confeccioni el padró, utilitzant com a punt de partida la informació traslladada per l’empresa concessionària, i ens sorgeixen diverses qüestions:
– És necessària la liquidació i notificació individual indicant alta en el padró de la nova taxa a cada contribuent per incloure les exigències (costos) de la nova llei de residus o és suficient amb la seva aprovació per padró i notificació col·lectiva ja que aquest aspecte de la gestió no ha canviat perquè abans aquesta aprovació també es realitzava per la corporació?
– L’ajuntament pot utilitzar el compte bancari per a domiciliacions facilitada pels usuaris a la concessionària o bé cal que la comuniquin de nou, en aquest cas, a l’ajuntament?
– En el cas que sigui necessària notificació individual, ¿seria possible incloure una clàusula residual indicant que llevat que comuniquin el contrari s’utilitzaria el compte bancari per a domiciliacions que al seu dia va comunicar a la concessionària?
Resposta
L’article 102.3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària -LGT-, disposa que “en els tributs de cobrament periòdic per rebut, una vegada notificada la liquidació corresponent a l’alta en el respectiu registre, padró o matrícula, podran notificar-se col·lectivament les successives liquidacions mitjançant edictes que així ho adverteixin.”
No obstant això, en el paràgraf segon d’ aquest art. 102.3 LGT s’ estableix que “L’ augment de base imposable sobre la resultant de les declaracions s’ haurà de notificar al contribuent amb expressió concreta dels fets i elements addicionals que el motivin, excepte quan la modificació provingui de revaloracions de caràcter general autoritzades per les lleis”.
La norma contempla una regla general i una excepció. La regla general és que es notifica individualment l’ alta en el padró i les successives liquidacions derivades de l’ alta es notifiquen mitjançant edicte. I, com dèiem en la consulta “Increment de tarifes de la taxa de recollida d’escombraries: ¿precisa notificació individual o és suficient la notificació col·lectiva a través del padró?”, també contempla com a excepció que s’alteri els elements determinants del càlcul de la base imposable, perquè en aquest cas s’ha de tornar a notificar de nou a tots els afectats.
Recordem que de conformitat amb el que disposa l’article 50.1 LGT, “la base imposable és la magnitud dinerària o d’una altra naturalesa que resulta del mesurament o valoració del fet imposable.”
És a dir, la base imposable és l’ element que serveix per valorar o mesurar la realització del fet imposable i que servirà de base per calcular la quota tributària, de tal manera que el fet d’ incrementar la quota o tarifes existents sense modificar o canviar els elements determinants de la seva quantificació, no afecten la base imposable.
Però entenem que el canvi efectuat en l’ordenança fiscal per adaptar a la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i incloent el tractament de residus suposa una modificació important de la base imposable i de la tarifa, per la qual cosa procedeix la notificació individual a tots els contribuents, indicant les noves característiques de la taxa d’ escombraries, independentment que el padró s’ aprovés abans i ara per la corporació.
Respecte a la utilització del compte bancari per a domiciliacions facilitades per la concessionària, entenem que és possible que es mantingui, atès que no deixa de ser la utilitzada per a la prestació d’un servei públic, encara que sigui a través d’una concessionària, atès que l’últim paràgraf de l’article 25.2 del Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament General de Recaptació -RGR-, disposa que “les domiciliacions tindran validesa per temps en tant no siguin anul·lades per l’interessat, rebutjades per l’entitat de crèdit o l’Administració disposi expressament la seva invalidesa per raons justificades. En aquest darrer cas, l’ Administració haurà de notificar l’ acord pel qual es declari la invalidesa a l’ obligat al pagament i a l’ entitat col·laboradora.”
Finalment entenem que en la notificació individual de la nova base imposable de la taxa es pot (i és oportú) que s’inclogui una menció a què es continuarà utilitzant el compte bancari de domiciliacions llevat que l’interessat comuniqui el contrari.
Conclusions
1a. Al nostre judici, el canvi efectuat en l’ ordenança fiscal suposa una modificació important de la base imposable i de la tarifa, per la qual cosa procedeix la notificació individual a tots els contribuents.
2a. Al nostre judici, és possible que es continuï amb la utilització del compte bancari per a domiciliacions facilitada per la concessionària
3a. Creiem oportú que en la notificació individual que es realitzi s’ inclogui una menció a què es continuarà utilitzant el compte bancari de domiciliacions llevat que l’ interessat comuniqui el contrari.
Font: El Dret Local





