Pot un ajuntament destinar a despeses corrents, els ingressos rebuts per la venda de béns patrimonials? Et donem la resposta a aquesta qüestió en aquest article.
Context
Un ajuntament va rebre diferents béns d’una empresa local que estava en concurs de creditors. Entre els béns hi havia habitatges, parcel·les, garatges i locals. Béns que havien de considerar-se béns o actius de domini públic o demanials, així ho va establir el jutjat del Mercantil. Interpretant que estaven subjectes al servei públic, es va realitzar la desafectació per a modificar la qualificació jurídica.
Per això, una vegada catalogats com a béns patrimonials, l’ajuntament va tenir com a objectiu alienar part d’ells. L’objecte complia amb tots els requisits que el Pla d’Ajust establia per a aquest ens local. A més, tots els béns tenien la seva hipoteca amb una entitat financera.
Béns patrimonials: poden destinar-se a despeses corrents?
La resposta és no, però amb alguna excepció. És més, l’article 5 del Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals així ho estableix. L’article aclareix que no es permet destinar l’alienació de béns patrimonials a despeses corrents.
No obstant això, podrà destinar-se a despesa corrent aquells béns patrimonials que formin part del Patrimoni Municipal del Sòl (PMS). Com aquelles parcel·les sobrants de vies públiques no edificables o de béns no utilitzables en serveis municipals o provincials. És a dir, de terrenys pertanyents a entitats locals que -per extensió, forma o emplaçament- no hagin estat utilitzats.
Béns patrimonials: nous requisits
Igualment, mitjançant la Disp. Final 4a de la Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local va incorporar l’art. 39.5 TRLS/08. Article que va establir nous requisits obligatoris per a destinar el patrimoni públic del sòl a la reducció del deute comercial.
El citat art. 39.5 TRLS/08 del Reial decret llei 2/2008 sobre la Llei de Sòl va ser derogat. En el seu lloc, es va publicar el Reial decret llei 7/2015, de 30 d’octubre sobre la Llei de Sòl i Rehabilitació Urbana.
Segons l’art. 52.5 del TRLSRU que estableix el següent: “Excepcionalment, els municipis que disposin d’un patrimoni públic del sòl podran destinar-lo a reduir el deute comercial i financer de l’Ajuntament, sempre que es compleixin tots els requisits següents:
- a) Haver aprovat el pressupost de l’Entitat Local de l’any en curs i liquidat els dels exercicis anteriors.
- b) Tenir el Registre del patrimoni municipal del sòl correctament actualitzat.
- c) Que el pressupost municipal tingui correctament comptabilitzades les partides del patrimoni municipal del sòl.
- d) Que existeixi un Acord del Ple de la Corporació Local en el qual es justifiqui que no és necessari dedicar aquestes quantitats als fins propis del patrimoni públic del sòl i que es destinaran a la reducció del deute de la Corporació Local, indicant la manera en què es procedirà a la seva devolució.
- e) Que s’hagi obtingut l’autorització prèvia de l’òrgan que exerceixi la tutela financera.
L’import del qual es disposi haurà de ser reposat per la Corporació Local, en un termini màxim de deu anys, d’acord amb les anualitats i percentatges fixats per Acord del Ple per a la devolució al patrimoni municipal del sòl de les quantitats utilitzades.
Així mateix, els pressupostos dels exercicis següents al d’adopció de l’Acord hauran de recollir, amb càrrec als ingressos corrents, les anualitats citades en el paràgraf anterior.”
Aquesta nova incorporació permet l’alienació del Patrimoni Públic del Sòl i, per consegüent, el pagament de deutes i préstecs. Això sí, tenint en compte que serà necessària la prèvia autorització de l’organisme que disposi de la tutela financera.
Incompliment dels Requisits obligatoris
Incomplir els requisits de caràcter obligatori que esmenta l’art. 39.5 TRLS/08 comportaria l’incompliment del Pla d’Ajust. Per això, els ingressos rebuts per alienació no podran contribuir a la reducció del deute comercial. D’aquesta manera, l’entitat financera posseïdora del patrimoni hipotecat no percebrà cap quota o contribució. Per consegüent, la morositat de l’ajuntament persistirà.
Conclusions
- Els ingressos rebuts per la venda de béns patrimonials no podran ser destinats al finançament de despeses corrents.
- Es permet utilitzar de manera excepcional el Patrimoni Municipal del Sòl (PMS) per a la reducció del deute comercial.
- Queda prohibit el finançament de despeses corrents amb els recursos obtinguts per l’alienació de béns patrimonials, fora dels supòsits de la utilització del Patrimoni Municipal del Sòl (PMS).
Per a qualsevol consulta relacionada amb els ingressos rebuts per la venda de béns patrimonials, poden contactar amb els nostres assessors especialistes en administracions públiques.





