Plantejament
Una persona adquireix un immoble per compravenda, es declara l’alteració i cadastre li notifica l’acord d’alteració de titularitat, en el qual no s’indica la base liquidable, en aquest acord s’atorga efecte des del 2021. En conseqüència, l’ajuntament anul·la els rebuts a l’anterior titular i gira noves liquidacions a l’adquirent pels exercicis anul·lats i no prescrits. Sobre això, el recurs de reposició contra les liquidacions al·legant que no se li ha notificat la base imposable com a motiu del canvi de titular.
Entenem que en aquests casos no procedeix la notificació individual.
Quina és la seva opinió al respecte?
Resposta
L’ art. 60 del RDLeg. 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals -TRLRHL-, disposa que:
«L’Impost sobre Béns Immobles és un tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles en els termes establerts en aquesta llei.»
Per la seva banda, l’ art. 61.1 TRLRHL afegeix que:
«Constitueix el fet imposable de l’ impost la titularitat dels drets següents sobre els béns immobles rústics i urbans i sobre els immobles de característiques especials:
- D’ una concessió administrativa sobre els mateixos immobles o sobre els serveis públics a què es troben afectes.
- D’ un dret real de superfície
- D’ un dret real d’ usdefruit.
- Del dret de propietat.»
Així, podem considerar com a característiques de l’IBI les següents:
– És un impost, això és s’exigeix sense contraprestació.
– És un impost obligatori per a les EELL, atès que l’ art. 59 TRLRHL ho estableix amb caràcter imperatiu.
– És un tribut directe: grava la capacitat econòmica que suposa la titularitat de béns:
– Urbans.
– Rústics.
– De característiques especials.
-Té caràcter real: el fet imposable és la titularitat de béns immobles o drets reals.
– Grava el valor dels béns immobles en els termes establerts en aquesta llei.
– És un impost de gestió compartida, atès que la gestió cadastral és competència de l’ Estat.
Incidim en aquest darrer aspecte en el qual, segons l’article 77.5 TRLRHL, l’impost es gestiona a partir del padró cadastral que correspon a la Direcció General del Cadastre, mentre que a l’ajuntament li corresponen, entre d’altres, la realització de les liquidacions tributàries .
L’ art. 65 TRLRHL disposa que:
«La base imposable d’ aquest impost estarà constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d’ impugnació conforme al disposat en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.»
Podem observar que el valor cadastral i la base imposable a efectes de l’impost sobre béns immobles -IBI- són dues qüestions diferents, encara que poden coincidir els seus imports.
En conseqüència, el cadastre no notifica la base imposable, sinó que notifica el valor cadastral. Així l’article 3.1 RDLeg 1/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, disposa que:
«La descripció cadastral dels béns immobles comprendrà les seves característiques físiques, econòmiques i jurídiques, entre les quals es trobaran la localització i la referència cadastral, la superfície, l’ ús o destinació, la classe de conreu o aprofitament, la qualitat de les construccions, la representació gràfica, el valor de referència, el valor cadastral i el titular cadastral, amb el seu número d’ identificació fiscal o, si s’ escau, número d’ identitat d’ estranger. Quan els immobles estiguin coordinats amb el Registre de la Propietat s’ incorporarà aquesta circumstància juntament amb el seu codi registral.»
Per la qual cosa, al nostre judici, la base imposable es notifica amb la liquidació que es practiqui precisament de l’IBI per l’ajuntament i no pel cadastre, que notificarà, com hem dit, el valor cadastral de l’immoble. Per això el recurs ha de ser desestimat.
Conclusions
1a. Al nostre judici, el cadastre el que notifica és el valor cadastral de l’immoble i no la base imposable.
2a. La base imposable es notifica juntament amb la liquidació de l’IBI que practica l’ajuntament.
3a. Al nostre judici el recurs ha de ser desestimat.
Font: El Dret Local





