{"id":15477,"date":"2026-07-08T10:44:22","date_gmt":"2026-07-08T08:44:22","guid":{"rendered":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/?p=15477"},"modified":"2026-07-08T10:44:22","modified_gmt":"2026-07-08T08:44:22","slug":"endarreriments-salarials-i-tributacio-a-irpf","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/endarreriments-salarials-i-tributacio-a-irpf\/","title":{"rendered":"Endarreriments salarials i tributaci\u00f3 a IRPF"},"content":{"rendered":"<p><b>Plantejament<\/b><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">L&#8217;ajuntament ha pagat a alguns treballadors uns endarreriments del 2,5% corresponents a l&#8217;exercici 2025. A uns treballadors se&#8217;ls han abonat el febrer del 2026 i a d&#8217;altres el maig del 2026. Entenc que els primers els han de declarar ara en la renda del 2025 i que els del maig poden declarar-los en la renda del 2025 o en la del 2026, segons indica la Nota de l&#8217;AEAT.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">La meva pregunta es refereix al pagador, en aquest cas l&#8217;ajuntament, que ha realitzat els pagaments al febrer i maig de 2026. En quina declaraci\u00f3 model 111 els ha d&#8217;incloure?<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Els treballadors als quals se&#8217;ls ha pagat al febrer ens demanen un certificat de retencions addicional per a la renda del 2025. Per\u00f2 si l&#8217;ajuntament declara aquests endarreriments el febrer del 2026, aquest certificat es generar\u00e0 quan es presenti el model 190 del 2026, \u00e9s a dir, el gener del 2027. Qu\u00e8 s&#8217;ha de lliurar ara al treballador per part de l&#8217;empresa?<\/span><\/p>\n<p><b>Resposta<\/b><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">D&#8217;acord amb el que preveu l&#8217;article 14.1.a) de la Llei 35\/2006, de 28 de novembre, de l&#8217;Impost sobre la Renda de les Persones F\u00edsiques i de modificaci\u00f3 parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni -LIRPF- els rendiments del treball i del capital s&#8217;haur\u00e0 d&#8217;imputar al per\u00edode impositiu en qu\u00e8 siguin exigibles pel seu perceptor, \u00a0 disposant l&#8217; art. 14.2.b) LIRPF que:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abQuan per circumst\u00e0ncies justificades no imputables al contribuent, els rendiments derivats del treball es percebin en per\u00edodes impositius diferents a aquells en qu\u00e8 van ser exigibles, s&#8217; imputaran a aquests, practicant-se, en el seu cas, autoliquidaci\u00f3 complement\u00e0ria<\/span><\/i><b><i>, sense sanci\u00f3 ni interessos de demora ni cap rec\u00e0rrec<\/i><\/b><i><span style=\"font-weight: 400;\">. Quan concorrin les circumst\u00e0ncies previstes en el par\u00e0graf a) anterior, els rendiments es consideraran exigibles en el per\u00edode impositiu en qu\u00e8 la resoluci\u00f3 judicial adquireixi fermesa.<\/span><\/i><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">L&#8217; autoliquidaci\u00f3 es presentar\u00e0 en el termini que hi ha entre la data en qu\u00e8 es perceben i el final de l&#8217; immediat termini de declaracions per l&#8217; impost.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Per determinar el per\u00edode impositiu en qu\u00e8 les quantitats abonades van ser exigibles hem d&#8217;acudir al que disposa l&#8217;article 3.1 del RD llei 14\/2025, de 2 de desembre, pel qual s&#8217; aproven mesures urgents en mat\u00e8ria de retribucions en l&#8217; \u00e0mbit del sector p\u00fablic, l&#8217; apartat primer del qual disposa:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abLes Administracions p\u00fabliques establiran el calendari d&#8217; abonament dels imports i endarreriments corresponents a l&#8217; exercici 2025, en el marc corresponent de la negociaci\u00f3 sindical de cada \u00e0mbit d&#8217; administraci\u00f3. Aquest abonament es podr\u00e0 distribuir durant els exercicis 2026, 2027 i 2028 o fer-se efectiu en el mes de desembre de 2025.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">En canvi, i segons disposa l&#8217;article 3.2 del RD llei 14\/2025:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abEn el sector p\u00fablic estatal, en canvi, i segons disposa l&#8217;apartat segon, l&#8217;increment corresponent a 2025 s&#8217;haur\u00e0 de fer efectiu en el mes de desembre de 2025, abonant-se com a endarreriments els imports corresponents des del mes de gener de 2025.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Per tant, s&#8217; haur\u00e0 d&#8217; estar al calendari d&#8217; abonament aprovat per l&#8217; ajuntament per determinar l&#8217; exigibilitat i conseg\u00fcent imputaci\u00f3 temporal de les quantitats abonades en concepte d&#8217; endarreriments, entenent que a falta d&#8217; aprovaci\u00f3 d&#8217; un calendari espec\u00edfic s&#8217; hauran d&#8217; entendre exigibles el desembre de 2025.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">En aquest cas, d&#8217;acord amb l&#8217;article 78.1 del RD 439\/2007, de 30 de mar\u00e7, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;Impost sobre la Renda de les Persones F\u00edsiques -RIRPF-, <\/span><b>l&#8217;obligaci\u00f3 de practicar retencions i ingressos a compte neix en el moment en qu\u00e8 se satisfan o abonin les rendes<\/b><span style=\"font-weight: 400;\">, operant sota un criteri estricte de caixa per a l&#8217;entitat retenidora. Per tant, at\u00e8s que l&#8217; ajuntament no va realitzar cap desemborsament per aquest concepte durant l&#8217; exercici natural de 2025, no resulta viable modificar ni rectificar les autoliquidacions del model 111 presentades en aquest any.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">L&#8217;ajuntament haur\u00e0 d&#8217;incloure doncs les retencions practicades sobre aquests endarreriments exclusivament en les declaracions peri\u00f2diques corresponents al per\u00edode en qu\u00e8 efectivament es van realitzar els pagaments corresponents a l&#8217;exercici 2026, havent-se de declarar com a tals endarreriments de 2025 en el model 190 corresponent a l&#8217;exercici 2026.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Els perceptors d&#8217; aquests increments retributius els declararan, segons la data en qu\u00e8 els haguessin cobrat efectivament. Si els endarreriments es perceben pel treballador entre l&#8217; 1 de gener de 2026 i el 7 d&#8217; abril de 2026, \u00e9s a dir, abans de l&#8217; inici del termini de presentaci\u00f3 de les declaracions de l&#8217; IRPF de 2025, s&#8217; han d&#8217; incloure en la pr\u00f2pia autoliquidaci\u00f3 de 2025.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">En aquest cas, caldr\u00e0 que l&#8217; ajuntament informi els treballadors afectats dels imports corresponents als endarreriments que han d&#8217; incloure en la seva declaraci\u00f3 de Renda 2025, advertint-los que hauran d&#8217;afegir-ho a la seva declaraci\u00f3, modificant la casella 03 de rendiments del treball del model de Renda 2025.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Si els endarreriments corresponents al 2025 es van pagar a partir del 8 d&#8217;abril de 2026 el treballador pot incloure&#8217;ls en la declaraci\u00f3 d&#8217;IRPF 2025, si no l&#8217;ha presentat encara, o si ja l&#8217;hagu\u00e9s presentat, haur\u00e0 de presentar una autoliquidaci\u00f3 rectificativa de la Renda del 2025 ja presentada.<\/span><\/p>\n<p><b>Conclusions<\/b><\/p>\n<p><b>1a.<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> Les retencions corresponents als endarreriments del 2025 satisfets el 2026 s&#8217;han de declarar per l&#8217;ajuntament en els models 111 del per\u00edode en qu\u00e8 es produeixi efectivament el pagament, at\u00e8s que l&#8217;obligaci\u00f3 de retenir neix en el moment de l&#8217;abonament de les rendes. En conseq\u00fc\u00e8ncia, aquests imports s&#8217; hauran d&#8217; incloure aix\u00ed mateix en el model 190 corresponent a l&#8217; exercici 2026, identificats com a endarreriments imputables a exercicis anteriors.<\/span><\/p>\n<p><b>2a.<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> La imputaci\u00f3 dels endarreriments en l&#8217; IRPF del treballador i la declaraci\u00f3 de les retencions pel pagador obeeixen a regles diferents. Mentre el treballador pot haver d&#8217;imputar les quantitats a l&#8217;exercici 2025 per aplicaci\u00f3 de les regles especials d&#8217;imputaci\u00f3 temporal de la LIRPF, l&#8217;ajuntament ha de declarar les retencions en l&#8217;exercici 2026, quan es van realitzar els pagaments.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Font: El Dret Local<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Plantejament L&#8217;ajuntament ha pagat a alguns treballadors uns endarreriments del 2,5% corresponents a l&#8217;exercici 2025. A uns treballadors se&#8217;ls han abonat el febrer del 2026 i a d&#8217;altres el maig del 2026. Entenc que els primers els han de declarar ara en la renda del 2025 i que els del maig poden declarar-los en la&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":15478,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1137],"tags":[],"class_list":["post-15477","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-funcio-publica","category-1137","description-off"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15477","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=15477"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15477\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":15479,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15477\/revisions\/15479"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media\/15478"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=15477"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=15477"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=15477"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}