{"id":15132,"date":"2025-09-17T11:22:26","date_gmt":"2025-09-17T09:22:26","guid":{"rendered":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/?p=15132"},"modified":"2025-09-17T11:22:26","modified_gmt":"2025-09-17T09:22:26","slug":"valor-cadastral-i-base-imposable-per-a-libi-diferencies","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/valor-cadastral-i-base-imposable-per-a-libi-diferencies\/","title":{"rendered":"Valor cadastral i base imposable per a l&#8217;IBI, difer\u00e8ncies"},"content":{"rendered":"<p><b>Plantejament<\/b><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Una persona adquireix un immoble per compravenda, es declara l&#8217;alteraci\u00f3 i cadastre li notifica l&#8217;acord d&#8217;alteraci\u00f3 de titularitat, en el qual no s&#8217;indica la base liquidable, en aquest acord s&#8217;atorga efecte des del 2021. En conseq\u00fc\u00e8ncia, l&#8217;ajuntament anul\u00b7la els rebuts a l&#8217;anterior titular i gira noves liquidacions a l&#8217;adquirent pels exercicis anul\u00b7lats i no prescrits. Sobre aix\u00f2, el recurs de reposici\u00f3 contra les liquidacions al\u00b7legant que no se li ha notificat la base imposable com a motiu del canvi de titular.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Entenem que en aquests casos no procedeix la notificaci\u00f3 individual.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Quina \u00e9s la seva opini\u00f3 al respecte?<\/span><\/p>\n<p><b>Resposta<\/b><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">L&#8217; art. 60 del RDLeg. 2\/2004, de 5 de mar\u00e7, pel qual s&#8217;aprova el text ref\u00f3s de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals -TRLRHL-, disposa que:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abL&#8217;Impost sobre B\u00e9ns Immobles \u00e9s un tribut directe de car\u00e0cter real que grava el valor dels b\u00e9ns immobles en els termes establerts en aquesta llei.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Per la seva banda, l&#8217; art. 61.1 TRLRHL afegeix que:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abConstitueix el fet imposable de l&#8217; impost la titularitat dels drets seg\u00fcents sobre els b\u00e9ns immobles r\u00fastics i urbans i sobre els immobles de caracter\u00edstiques especials:<\/span><\/i><\/p>\n<ul>\n<li style=\"font-weight: 400;\" aria-level=\"1\"><i><span style=\"font-weight: 400;\">D&#8217; una concessi\u00f3 administrativa sobre els mateixos immobles o sobre els serveis p\u00fablics a qu\u00e8 es troben afectes.<\/span><\/i><\/li>\n<li style=\"font-weight: 400;\" aria-level=\"1\"><i><span style=\"font-weight: 400;\">D&#8217; un dret real de superf\u00edcie<\/span><\/i><\/li>\n<li style=\"font-weight: 400;\" aria-level=\"1\"><i><span style=\"font-weight: 400;\">D&#8217; un dret real d&#8217; usdefruit.<\/span><\/i><\/li>\n<li style=\"font-weight: 400;\" aria-level=\"1\"><i><span style=\"font-weight: 400;\">Del dret de propietat.\u00bb<\/span><\/i><\/li>\n<\/ul>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Aix\u00ed, podem considerar com a caracter\u00edstiques de l&#8217;IBI les seg\u00fcents:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; \u00c9s un impost, aix\u00f2 \u00e9s s&#8217;exigeix sense contraprestaci\u00f3.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; \u00c9s un impost obligatori per a les EELL, at\u00e8s que l&#8217; art. 59 TRLRHL ho estableix amb car\u00e0cter imperatiu.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; \u00c9s un tribut directe: grava la capacitat econ\u00f2mica que suposa la titularitat de b\u00e9ns:<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; Urbans.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; R\u00fastics.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; De caracter\u00edstiques especials.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">-T\u00e9 car\u00e0cter real: el fet imposable \u00e9s la titularitat de b\u00e9ns immobles o drets reals.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; Grava el valor dels b\u00e9ns immobles en els termes establerts en aquesta llei.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">&#8211; \u00c9s un impost de gesti\u00f3 compartida, at\u00e8s que la gesti\u00f3 cadastral \u00e9s compet\u00e8ncia de l&#8217; Estat.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Incidim en aquest darrer aspecte en el qual, segons l&#8217;article 77.5 TRLRHL, <\/span><b>l&#8217;impost es gestiona a partir del padr\u00f3 cadastral<\/b><span style=\"font-weight: 400;\"> que correspon a la Direcci\u00f3 General del Cadastre, mentre que a l&#8217;ajuntament li corresponen, entre d&#8217;altres, la realitzaci\u00f3 de les liquidacions tribut\u00e0ries .<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">L&#8217; art. 65 TRLRHL disposa que:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abLa base imposable d&#8217; aquest impost estar\u00e0 constitu\u00efda pel valor cadastral dels b\u00e9ns immobles, que es determinar\u00e0, notificar\u00e0 i ser\u00e0 susceptible d&#8217; impugnaci\u00f3 conforme al disposat en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Podem observar que el valor cadastral i la base imposable a efectes de l&#8217;impost sobre b\u00e9ns immobles -IBI- s\u00f3n dues q\u00fcestions diferents, encara que poden coincidir els seus imports.<\/span><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">En conseq\u00fc\u00e8ncia, <\/span><b>el cadastre no notifica la base imposable, sin\u00f3 que notifica el valor cadastral<\/b><span style=\"font-weight: 400;\">. Aix\u00ed l&#8217;article 3.1 RDLeg 1\/2004, de 5 de mar\u00e7, pel qual s&#8217;aprova el text ref\u00f3s de la Llei del Cadastre Immobiliari, disposa que:<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">\u00abLa descripci\u00f3 cadastral dels b\u00e9ns immobles comprendr\u00e0 les seves caracter\u00edstiques f\u00edsiques, econ\u00f2miques i jur\u00eddiques, entre les quals es trobaran la localitzaci\u00f3 i la refer\u00e8ncia cadastral, la superf\u00edcie, l&#8217; \u00fas o destinaci\u00f3, la classe de conreu o aprofitament, la qualitat de les construccions, la representaci\u00f3 gr\u00e0fica, el valor de refer\u00e8ncia, el valor cadastral i el titular cadastral, \u00a0 amb el seu n\u00famero d&#8217; identificaci\u00f3 fiscal o, si s&#8217; escau, n\u00famero d&#8217; identitat d&#8217; estranger. Quan els immobles estiguin coordinats amb el Registre de la Propietat s&#8217; incorporar\u00e0 aquesta circumst\u00e0ncia juntament amb el seu codi registral.\u00bb<\/span><\/i><\/p>\n<p><span style=\"font-weight: 400;\">Per la qual cosa, al nostre judici, la base imposable es notifica amb la liquidaci\u00f3 que es practiqui precisament de l&#8217;IBI per l&#8217;ajuntament i no pel cadastre, que notificar\u00e0, com hem dit, el valor cadastral de l&#8217;immoble. Per aix\u00f2 el recurs ha de ser desestimat.<\/span><\/p>\n<p><b>Conclusions<\/b><\/p>\n<p><b>1a. <\/b><span style=\"font-weight: 400;\">Al nostre judici, el cadastre el que notifica \u00e9s el valor cadastral de l&#8217;immoble i no la base imposable.<\/span><\/p>\n<p><b>2a. <\/b><span style=\"font-weight: 400;\">La base imposable es notifica juntament amb la liquidaci\u00f3 de l&#8217;IBI que practica l&#8217;ajuntament.<\/span><\/p>\n<p><b>3a. <\/b><span style=\"font-weight: 400;\">Al nostre judici el recurs ha de ser desestimat.<\/span><\/p>\n<p><i><span style=\"font-weight: 400;\">Font: El Dret Local<\/span><\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Plantejament Una persona adquireix un immoble per compravenda, es declara l&#8217;alteraci\u00f3 i cadastre li notifica l&#8217;acord d&#8217;alteraci\u00f3 de titularitat, en el qual no s&#8217;indica la base liquidable, en aquest acord s&#8217;atorga efecte des del 2021. En conseq\u00fc\u00e8ncia, l&#8217;ajuntament anul\u00b7la els rebuts a l&#8217;anterior titular i gira noves liquidacions a l&#8217;adquirent pels exercicis anul\u00b7lats i no&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":15133,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1137],"tags":[],"class_list":["post-15132","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-funcio-publica","category-1137","description-off"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15132","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=15132"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15132\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":15135,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15132\/revisions\/15135"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media\/15133"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=15132"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=15132"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=15132"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}