{"id":14625,"date":"2024-09-18T09:31:02","date_gmt":"2024-09-18T07:31:02","guid":{"rendered":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/?p=14625"},"modified":"2024-09-18T09:55:47","modified_gmt":"2024-09-18T07:55:47","slug":"canvis-ordenanca-fiscal-descombraries","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/canvis-ordenanca-fiscal-descombraries\/","title":{"rendered":"Canvis ordenan\u00e7a fiscal d\u2019escombraries"},"content":{"rendered":"<div class=\"entry-content\">\n<p><b>Plantejament<\/b><\/p>\n<p>En aquesta corporaci\u00f3 la gesti\u00f3 i recaptaci\u00f3 de la taxa d\u2019escombraries es venia realitzant de la seg\u00fcent forma: la concession\u00e0ria de l\u2019aigua confeccionava el padr\u00f3 trimestral de l\u2019aigua i escombraries (aix\u00ed ho permetia l\u2019ordenan\u00e7a), ho remetia a la tresoreria municipal, que preparava l\u2019expedient per a la seva aprovaci\u00f3 per la junta de govern i es notificava a la concession\u00e0ria,\u00a0 qui s\u2019encarregava de la recaptaci\u00f3 en volunt\u00e0ria i posteriorment realitzava el corresponent ingr\u00e9s per la taxa d\u2019escombraries a l\u2019ajuntament. Finalment, la recaptaci\u00f3 en via executiva de la taxa d\u2019escombraries la realitza directament la tresoreria municipal.<\/p>\n<p>Per tresoreria s\u2019ha volgut modificar aquesta situaci\u00f3 aprofitant els canvis introdu\u00efts per la nova llei de residus de manera que s\u2019ha actualitzat i incrementat la taxa d\u2019escombraries (adaptant-la a la nova normativa i incloent el tractament de residus) i s\u2019ha establert que sigui directament l\u2019ajuntament qui confeccioni el padr\u00f3 de la taxa de residus i s\u2019encarregui de la recaptaci\u00f3 tant en volunt\u00e0ria com executiva. Sense intermediaris com la concession\u00e0ria.<\/p>\n<p>Estem preparant l\u2019aplicaci\u00f3 inform\u00e0tica perqu\u00e8 confeccioni el padr\u00f3, utilitzant com a punt de partida la informaci\u00f3 traslladada per l\u2019empresa concession\u00e0ria, i ens sorgeixen diverses q\u00fcestions:<\/p>\n<p>\u2013 \u00c9s necess\u00e0ria la liquidaci\u00f3 i notificaci\u00f3 individual indicant alta en el padr\u00f3 de la nova taxa a cada contribuent per incloure les exig\u00e8ncies (costos) de la nova llei de residus o \u00e9s suficient amb la seva aprovaci\u00f3 per padr\u00f3 i notificaci\u00f3 col\u00b7lectiva ja que aquest aspecte de la gesti\u00f3 no ha canviat perqu\u00e8 abans aquesta aprovaci\u00f3 tamb\u00e9 es realitzava per la corporaci\u00f3?<\/p>\n<p>\u2013 L\u2019ajuntament pot utilitzar el compte bancari per a domiciliacions facilitada pels usuaris a la concession\u00e0ria o b\u00e9 cal que la comuniquin de nou, en aquest cas, a l\u2019ajuntament?<\/p>\n<p>\u2013 En el cas que sigui necess\u00e0ria notificaci\u00f3 individual, \u00bfseria possible incloure una cl\u00e0usula residual indicant que llevat que comuniquin el contrari s\u2019utilitzaria el compte bancari per a domiciliacions que al seu dia va comunicar a la concession\u00e0ria?<\/p>\n<p><b>Resposta<\/b><\/p>\n<p>L\u2019article 102.3 de la Llei 58\/2003, de 17 de desembre, General Tribut\u00e0ria -LGT-, disposa que \u201c<i>en els tributs de cobrament peri\u00f2dic per rebut, una vegada notificada la liquidaci\u00f3 corresponent a l\u2019alta en el respectiu registre, padr\u00f3 o matr\u00edcula,\u00a0<\/i><b><i>podran notificar-se col\u00b7lectivament<\/i><\/b><i>\u00a0les successives liquidacions mitjan\u00e7ant edictes que aix\u00ed ho adverteixin.\u201d<\/i><\/p>\n<p>No obstant aix\u00f2, en el par\u00e0graf segon d\u2019 aquest art. 102.3 LGT s\u2019 estableix que\u00a0<i>\u201cL\u2019 augment de base imposable sobre la resultant de les declaracions s\u2019 haur\u00e0 de notificar al contribuent amb expressi\u00f3 concreta dels fets i elements addicionals que el motivin, excepte quan la modificaci\u00f3 provingui de revaloracions de car\u00e0cter general autoritzades per les lleis\u201d.<\/i><\/p>\n<p>La norma contempla una regla general i una excepci\u00f3. La regla general \u00e9s que es notifica individualment l\u2019 alta en el padr\u00f3 i les successives liquidacions derivades de l\u2019 alta es notifiquen mitjan\u00e7ant edicte. I, com d\u00e8iem en la\u00a0<i>consulta\u00a0<\/i>\u201cIncrement de tarifes de la taxa de recollida d\u2019escombraries: \u00bfprecisa notificaci\u00f3 individual o \u00e9s suficient la notificaci\u00f3 col\u00b7lectiva a trav\u00e9s del padr\u00f3?\u201d, tamb\u00e9 contempla com a excepci\u00f3 que s\u2019alteri els elements determinants del c\u00e0lcul de la base imposable, perqu\u00e8 en aquest cas\u00a0<b>s\u2019ha de tornar a notificar de nou a tots els afectats<\/b>.<\/p>\n<p>Recordem que de conformitat amb el que disposa l\u2019article 50.1 LGT, \u201c<i>la base imposable \u00e9s la magnitud diner\u00e0ria o d\u2019una altra naturalesa que resulta del mesurament o valoraci\u00f3 del fet imposable<\/i>.\u201d<\/p>\n<p>\u00c9s a dir, la base imposable \u00e9s l\u2019 element que serveix per valorar o mesurar la realitzaci\u00f3 del fet imposable i que servir\u00e0 de base per calcular la quota tribut\u00e0ria, de tal manera que el fet d\u2019 incrementar la quota o tarifes existents sense modificar o canviar els elements determinants de la seva quantificaci\u00f3, no afecten la base imposable.<\/p>\n<p>Per\u00f2 entenem que el canvi efectuat en l\u2019ordenan\u00e7a fiscal per adaptar a la Llei 7\/2022, de 8 d\u2019abril, de residus i s\u00f2ls contaminats per a una economia circular i incloent el tractament de residus suposa una modificaci\u00f3 important de la base imposable i de la tarifa, per la qual cosa\u00a0<b>procedeix la notificaci\u00f3 individual a tots els contribuents<\/b>,\u00a0 indicant les noves caracter\u00edstiques de la taxa d\u2019 escombraries, independentment que el padr\u00f3 s\u2019 aprov\u00e9s abans i ara per la corporaci\u00f3.<\/p>\n<p>Respecte a la utilitzaci\u00f3 del compte bancari per a domiciliacions facilitades per la concession\u00e0ria, entenem que \u00e9s possible que es mantingui, at\u00e8s que no deixa de ser la utilitzada per a la prestaci\u00f3 d\u2019un servei p\u00fablic, encara que sigui a trav\u00e9s d\u2019una concession\u00e0ria, at\u00e8s que l\u2019\u00faltim par\u00e0graf de l\u2019article 25.2 del Reial decret 939\/2005, de 29 de juliol,\u00a0 pel qual s\u2019aprova el Reglament General de Recaptaci\u00f3 -RGR-, disposa que \u201c<i>les domiciliacions tindran validesa per temps en tant no siguin anul\u00b7lades per l\u2019interessat, rebutjades per l\u2019entitat de cr\u00e8dit o l\u2019Administraci\u00f3 disposi expressament la seva invalidesa per raons justificades. En aquest darrer cas, l\u2019 Administraci\u00f3 haur\u00e0 de notificar l\u2019 acord pel qual es declari la invalidesa a l\u2019 obligat al pagament i a l\u2019 entitat col\u00b7laboradora<\/i>.\u201d<\/p>\n<p>Finalment entenem que en la notificaci\u00f3 individual de la nova base imposable de la taxa es pot (i \u00e9s oport\u00fa) que s\u2019inclogui una menci\u00f3 a qu\u00e8 es continuar\u00e0 utilitzant el compte bancari de domiciliacions llevat que l\u2019interessat comuniqui el contrari.<\/p>\n<p><b>Conclusions<\/b><\/p>\n<p><b>1a.<\/b>\u00a0Al nostre judici, el canvi efectuat en l\u2019 ordenan\u00e7a fiscal suposa una modificaci\u00f3 important de la base imposable i de la tarifa, per la qual cosa procedeix la notificaci\u00f3 individual a tots els contribuents.<\/p>\n<p><b>2a.<\/b>\u00a0Al nostre judici, \u00e9s possible que es continu\u00ef amb la utilitzaci\u00f3 del compte bancari per a domiciliacions facilitada per la concession\u00e0ria<\/p>\n<p><b>3a.\u00a0<\/b>Creiem oport\u00fa que en la notificaci\u00f3 individual que es realitzi s\u2019 inclogui una menci\u00f3 a qu\u00e8 es continuar\u00e0 utilitzant el compte bancari de domiciliacions llevat que l\u2019 interessat comuniqui el contrari.<\/p>\n<p><i>Font: El Dret Local<\/i><\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Plantejament En aquesta corporaci\u00f3 la gesti\u00f3 i recaptaci\u00f3 de la taxa d\u2019escombraries es venia realitzant de la seg\u00fcent forma: la concession\u00e0ria de l\u2019aigua confeccionava el padr\u00f3 trimestral de l\u2019aigua i escombraries (aix\u00ed ho permetia l\u2019ordenan\u00e7a), ho remetia a la tresoreria municipal, que preparava l\u2019expedient per a la seva aprovaci\u00f3 per la junta de govern i&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":14630,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1137],"tags":[],"class_list":["post-14625","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-funcio-publica","category-1137","description-off"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14625","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=14625"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14625\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":14629,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/14625\/revisions\/14629"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media\/14630"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=14625"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=14625"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=14625"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}