{"id":12552,"date":"2021-02-16T12:12:45","date_gmt":"2021-02-16T11:12:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/?p=12552"},"modified":"2021-10-15T12:40:09","modified_gmt":"2021-10-15T10:40:09","slug":"factures-iva-indegut-covid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/factures-iva-indegut-covid\/","title":{"rendered":"Rectificaci\u00f3 de factures per la repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA en productes relacionats amb la Covid-19"},"content":{"rendered":"<p><strong>En aquest article es fa refer\u00e8ncia a la rectificaci\u00f3 de factures per part de l&#8217;ajuntament per la repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA en productes relacionats amb la Covid-19.<\/strong><\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<h2>Marc contextual<\/h2>\n<p>L&#8217;ajuntament abona el 21% d&#8217;IVA quan les factures per la compra de material relacionat amb la Covid-19 estan exemptes d&#8217;IVA. Per conseg\u00fcent, <strong>l&#8217;ajuntament com podria rectificar l&#8217;error de facturaci\u00f3?<\/strong><\/p>\n<p>El Govern donada la situaci\u00f3 sanit\u00e0ria, va publicar en el BOE el <a href=\"https:\/\/www.boe.es\/boe_catalan\/dias\/2020\/11\/18\/pdfs\/BOE-A-2020-14368-C.pdf\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">Reial decret llei 34\/2020<\/a>, de 17 de novembre de mesures urgents de suport a la solv\u00e8ncia empresarial i al sector energ\u00e8tic, i en mat\u00e8ria tribut\u00e0ria. Normativa sobre el <strong>Valor Afegit del 0%<\/strong> aplicable en el lliurament, importaci\u00f3 i adquisici\u00f3 intracomunit\u00e0ria de material sanitari vinculat amb la Covid-19.<\/p>\n<p>Les entitats que es beneficien d&#8217;aquesta mena d&#8217;impositiu s\u00f3n <strong>ens p\u00fablics, sense \u00e0nim de lucre i centres hospitalaris<\/strong>.<\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<h2>Repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA<\/h2>\n<p><strong>L&#8217;ajuntament va cometre diversos errors en diferents factures per la compra de material sanitari per a combatre el Covid-19<\/strong>. Coneixent l&#8217;Impost sobre el Valor Afegit corresponent a aquest tipus de factures, <strong>err\u00f2niament va realitzar els pagaments amb el 21%<\/strong>.<\/p>\n<p>En relaci\u00f3 amb la consulta plantejada pr\u00e8viament es poden diferenciar <strong>dues casu\u00edstiques:<\/strong><\/p>\n<ul>\n<li><strong>Si l&#8217;error en la factura es detecta abans de la declaraci\u00f3 trimestral de l&#8217;IVA<\/strong>, l&#8217;emissor pot emetre una factura rectificativa. En aquest cas, l&#8217;entitat corregiria l&#8217;error per a procedir a l&#8217;abonament o devoluci\u00f3 de l&#8217;IVA indegut.<\/li>\n<li><strong>Si l&#8217;error es detecta quan ja ha passat la declaraci\u00f3 trimestral<\/strong>, l&#8217;emissor ja haur\u00e0 realitzat l&#8217;autodeclaraci\u00f3 de l&#8217;IVA corresponent i s&#8217;haur\u00e0 ingressat en l&#8217;Ag\u00e8ncia Tribut\u00e0ria. En aquest sup\u00f2sit, l&#8217;emissor tindr\u00e0 dret a la devoluci\u00f3 de l&#8217;ingressat indegudament.<\/li>\n<\/ul>\n<h3><\/h3>\n<h2>Repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA: Dret a sol\u00b7licitar la devoluci\u00f3<\/h2>\n<p>L&#8217;<a href=\"https:\/\/www.boe.es\/buscar\/act.php?id=BOE-A-2005-8662\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">article 14 del RD 520\/2005<\/a>, de 13 de maig, assenyala aquells que tenen <strong>dret a sol\u00b7licitar la devoluci\u00f3 d&#8217;ingressos<\/strong> declarats indeguts. Aix\u00ed com <strong>aquells que reuneixen els requisits per a la seva percepci\u00f3<\/strong>.<\/p>\n<p>Tenen <strong>dret a sol\u00b7licitar la devoluci\u00f3 d&#8217;ingressos indeguts<\/strong> les seg\u00fcents persones o entitats:<\/p>\n<ol>\n<li>Els <strong>obligats tributaris i els subjectes infractors<\/strong> que haguessin realitzat ingressos indeguts en el Tresor p\u00fablic en ocasi\u00f3 del compliment de les seves obligacions tribut\u00e0ries o del pagament de sancions, aix\u00ed com els <strong>successors dels uns i els altres<\/strong>.<\/li>\n<li>A m\u00e9s de les persones o entitats a qu\u00e8 es refereix el par\u00e0graf a), <strong>la persona o entitat que hagi suportat la retenci\u00f3 o l&#8217;ingr\u00e9s a compte repercutit<\/strong> quan considerin que la retenci\u00f3 suportada o l&#8217;ingr\u00e9s repercutit ho han estat indegudament. Si, per contra, l&#8217;ingr\u00e9s a compte que es consideri indegut no hagu\u00e9s estat repercutit, tindran dret a sol\u00b7licitar la devoluci\u00f3 les persones o entitats indicades en el par\u00e0graf a).<\/li>\n<li><strong>Quan l&#8217;ingr\u00e9s indegut es refereixi a tributs per als quals existeixi una obligaci\u00f3 legal de repercussi\u00f3<\/strong>, a m\u00e9s de les persones o entitats a qu\u00e8 es refereix el par\u00e0graf a), la persona o entitat que hagi suportat la repercussi\u00f3.<\/li>\n<\/ol>\n<h3><\/h3>\n<h2>Repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA: Dret a percebre la devoluci\u00f3<\/h2>\n<p>Tenen <strong>dret a percebre la devoluci\u00f3 d&#8217;ingressos indeguts<\/strong> les seg\u00fcents persones o entitats:<\/p>\n<ol>\n<li>Els <strong>obligats tributaris i els subjectes infractors<\/strong> que haguessin realitzat l&#8217;ingr\u00e9s indegut, excepte en els casos previstos en els par\u00e0grafs b) i c) d&#8217;aquest apartat, aix\u00ed com els <strong>successors dels uns i els altres<\/strong>.<\/li>\n<li>La <strong>persona o entitat que hagi suportat la retenci\u00f3 o l&#8217;ingr\u00e9s a compte<\/strong>, quan l&#8217;ingr\u00e9s indegut es refereixi a retencions suportades o ingressos a compte repercutits. No procedir\u00e0 cap restituci\u00f3 quan l&#8217;import de la retenci\u00f3 o ingr\u00e9s a compte declarat indegut hagu\u00e9s estat dedu\u00eft en una autoliquidaci\u00f3 o hagu\u00e9s estat tingut en compte per l&#8217;Administraci\u00f3 en una liquidaci\u00f3 o en una devoluci\u00f3 realitzada a conseq\u00fc\u00e8ncia de la presentaci\u00f3 d&#8217;una comunicaci\u00f3 de dades.<\/li>\n<\/ol>\n<p>Quan l&#8217;ingr\u00e9s a compte declarat indegut no hagu\u00e9s estat repercutit, les persones o entitats indicades en el par\u00e0graf a). No procedir\u00e0 cap restituci\u00f3 quan l&#8217;import de l&#8217;ingr\u00e9s a compte hagu\u00e9s estat dedu\u00eft en una autoliquidaci\u00f3 o hagu\u00e9s estat tingut en compte per l&#8217;Administraci\u00f3 en una liquidaci\u00f3 o en una devoluci\u00f3 realitzada a conseq\u00fc\u00e8ncia de la presentaci\u00f3 d&#8217;una comunicaci\u00f3 de dades, sense perjudici de les actuacions que hagi de desenvolupar el perceptor de la renda per a rescabalar a la persona o entitat que va realitzar l&#8217;ingr\u00e9s a compte indegut.<\/p>\n<ol>\n<li>La <strong>persona o entitat que hagi suportat la repercussi\u00f3<\/strong>, quan l&#8217;ingr\u00e9s indegut es refereixi a tributs que hagin de ser legalment repercutits a altres persones o entitats.<\/li>\n<\/ol>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<h2>Requisits<\/h2>\n<p>No obstant aix\u00f2, <strong>\u00fanicament procedir\u00e0 la devoluci\u00f3 quan concorrin els seg\u00fcents requisits<\/strong>:<\/p>\n<ol>\n<li>Que la <strong>repercussi\u00f3 de l&#8217;import del tribut s&#8217;hagi efectuat mitjan\u00e7ant factura<\/strong> quan aix\u00ed ho estableixi la normativa reguladora del tribut.<\/li>\n<li><strong>Que les quotes indegudament repercutides hagin estat ingressades<\/strong>. Quan la persona o entitat que repercuteix indegudament el tribut tingui dret a la deducci\u00f3 total o parcial de les quotes suportades o satisfetes per aquesta, s&#8217;entendr\u00e0 que les quotes indegudament repercutides han estat ingressades quan aquesta persona o entitat les hagu\u00e9s consignat en la seva autoliquidaci\u00f3 del tribut, amb independ\u00e8ncia del resultat d&#8217;aquesta autoliquidaci\u00f3.<\/li>\n<\/ol>\n<p>No obstant aix\u00f2, l&#8217;anterior, en els casos d&#8217;autoliquidacions a ingressar sense ingr\u00e9s efectiu del resultat de l&#8217;autoliquidaci\u00f3, <strong>nom\u00e9s procedir\u00e0 retornar la quota indegudament repercutida que excedeixi del resultat de l&#8217;autoliquidaci\u00f3 que estigui pendent d&#8217;ingr\u00e9s<\/strong>, el qual no resultar\u00e0 exigible a qui va repercutir en l&#8217;import concurrent amb la quota indegudament repercutida que no ha estat objecte de devoluci\u00f3.<\/p>\n<p><strong>L&#8217;Administraci\u00f3 tribut\u00e0ria condicionar\u00e0 la devoluci\u00f3 al resultat de la comprovaci\u00f3<\/strong> que, en el seu cas, realitzi de la situaci\u00f3 tribut\u00e0ria de la persona o entitat que repercuteixi indegudament el tribut.<\/p>\n<ol start=\"3\">\n<li><strong>Que les quotes indegudament repercutides i la devoluci\u00f3 de les quals se sol\u00b7licita no hagin estat retornades per l&#8217;Administraci\u00f3<\/strong> tribut\u00e0ria a qui es van repercutir, a qui les va repercutir o a un tercer.<\/li>\n<li>Que <strong>l&#8217;obligat tributari que hagi suportat la repercussi\u00f3 no tingu\u00e9s dret a la deducci\u00f3 de les quotes suportades<\/strong>. En el cas que el dret a la deducci\u00f3 fos parcial, la devoluci\u00f3 es limitar\u00e0 a l&#8217;import que no hagu\u00e9s resultat dedu\u00efble.<\/li>\n<\/ol>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p>Finalment, <strong>l\u2019ajuntament no haur\u00e0 de realitzar cap assentament comptable fins que se&#8217;l reconegui el dret a la devoluci\u00f3 de l&#8217;IVA repercutit<\/strong>. Aquest es <strong>comptabilitzar\u00e0 com un reintegrament de pagaments indeguts<\/strong>.<\/p>\n<p>&nbsp;<\/p>\n<p>El contingut d&#8217;aquest article \u00e9s informatiu, per a consultes sobre la <strong>rectificaci\u00f3 de factures per a la repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA<\/strong> en productes relacionats amb la Covid-19, contacta amb els nostres <a href=\"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/administracio-publica\/\">assessors especialistes en Administraci\u00f3 P\u00fablica<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>En aquest article es fa refer\u00e8ncia a la rectificaci\u00f3 de factures per part de l&#8217;ajuntament per la repercussi\u00f3 indeguda d&#8217;IVA en productes relacionats amb la Covid-19. &nbsp; Marc contextual L&#8217;ajuntament abona el 21% d&#8217;IVA quan les factures per la compra de material relacionat amb la Covid-19 estan exemptes d&#8217;IVA. Per conseg\u00fcent, l&#8217;ajuntament com podria rectificar&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":12559,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1137],"tags":[],"class_list":["post-12552","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-funcio-publica","category-1137","description-off"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12552","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12552"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12552\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12563,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/12552\/revisions\/12563"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12559"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12552"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=12552"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.fornellconsultors.com\/ca\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=12552"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}